کد مطلب:27977 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

روز غدیر خم












ضمن آن كه بسیاری از احادیث شیعه، بدون ذكر روز غدیر یا روز دیگری، به نزول این آیه در مورد انتصاب امام علی علیه السلام توسط پیامبرصلی الله علیه وآله به رهبری امّت، اشاره دارند، حدود بیست حدیث، به طور مشخّص نزول آیه را در روز غدیر بیان می دارند،[1] چنان كه در كتب اهل سنّت، نقل هایی - كه عمدتاً به ابو هریره و ابو سعید خُدْری می رسند - بیانگر نزول آیه در روز غدیر (هجدهم ذی حجّه سال دهم هجری) هستند.[2].

این احادیث، موافق قرآن هستند و راهی جز پذیرفتن آنها وجود ندارد؛ زیرا در تاریخ زندگی پیامبر اسلام، بجز روز غدیر خم، روزی با ویژگی هایی كه این آیه بر آن تأكید دارد، یافت نمی شود. در این روز بود كه با تعیین رهبر آینده جهان اسلام از سوی خداوند متعال، امید كفّاری كه می پنداشتند آیین اسلام به شخص پیامبرِ آن، قائم است و با مرگ او نخواهند گذاشت تداوم پیدا كند، به یأس گرایید.

در این روز بود كه برنامه های اسلام برای اداره آینده جهان، كامل شد و با تعیین شخصیت بزرگی چون امام علی علیه السلام - كه به استثنای نبوّت، همتای پیغمبر اسلام بود[3] - به جانشینی پیامبرصلی الله علیه وآله، نعمت خداوند بر امّت اسلامی كامل گردید و بر اساس همین كامل بودن برنامه های اسلام برای تكامل مادّی و معنوی جامعه بشری بود كه اسلام به عنوان كامل ترین دین تكامل بخشِ انسان، مورد پذیرش خداوند متعال قرار گرفت.

مراسم عمامه گذاری ویژه امام علی علیه السلام در روز غدیر خم،[4] برنامه برگزاری مراسم سلام رهبری[5] بر امام علیه السلام در آن روز، تبریك صحابه[6] بزرگ پیامبرصلی الله علیه وآله به علی علیه السلام در آن روز، اَشعار حسّان بن ثابت،[7] اعلام روز غدیر به عنوان بزرگ ترین عید اسلامی،[8] و اسناد و قرائن تاریخی و حدیثی فراوان دیگر، همه مؤیّد این است كه روز كامل شدن دین، همان روز غدیر خم است.









    1. ر. ك:الأمالی، صدوق:197/188، كمال الدین:276، إقبال الأعمال:262/2.
    2. ر. ك:كمال الدین:276، الغدیر:230/1.
    3. ر. ك:ص 141 (احادیث منزلت).
    4. ر. ك:ص 275 (تاجگذاری در روز غدیر).
    5. ر. ك:ص 278 (تبریك رهبری).
    6. ر. ك:ص 278 (تبریك رهبری).
    7. ر. ك:ص 294 (اشعار حسّان بن ثابت).
    8. ر. ك:ص 325 (عید غدیر در اسلام).